Monday, August 22, 2011

PUDING COKLAT SOS KASTARD.


bahannya

10 g serbuk agar2-saya guna 25 gram agar2 bertali
500 ml susu segar
250 ml susu cair-saya guna 1 tin
100 ml air
3/4 cawan gula-saya guna hanya 3 sb gula
2 sb susu pekat
2 sb serbuk koko-di bancuh dengan air panas
1 sb tepung kastard-saya guna 2 sb-di bancuh dengan 4 sb air
1 sb mentega-cairkan
1 sk esen vannila

caranya

larutkan agar2 bersama gula dan air..kemudian masukkan susu segar,susu cair,susu pekat..kacau sebati dengan api perlahan..setelah itu masukkan koko,esen vannila.tepung kastard dan mentega sebatikan..bila dah semua adunan sebati dan masak tutup api tuang dalam bekas bersesuaian..

bahan sos

2 cawan susu segar/susu cair-seeloknya di campur bersama tp td sy guna susu segar jer jd rs nyer kurang lemak..hu3
2 sb tepung kastard-saya terlebih sesudu
4 sb gula
1 sk esen vanilla
secubit garam

caranya

satukan semua bahan dan kacau hingga tepung larut..kemudian panaskan di atas api yg perlahan hingga sos kelihatan pekat dan likat tutp api dan tuang dalam acuan puding tadi..sejukkan dahulu baru di masukkan di dalam peti ais..

No comments:

Post a Comment