Monday, August 22, 2011

ASAM PEDAS AYAM BEREMPAH


1 ekor ayam-sy xgn 1 ekor
2 biji terung bulat
2 batang serai-di titik
2 kuntum bunga kantan
1 1/2 cawan cili kisar-saya guna hny 4 sb
2 inci hali-di titik
1 inci lengkuas-di titik
9
(halia dgn lengkuas saya kisar sekali dgn bahan kisar)
`1 cawan jus asam jawa-saya guna 1 mangkuk
air secukupnya
garam dann perasa
daun kesum


bahan kisar

12 biji bawang merah-saya guna hny 1 biji
4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
3 biji buah keras
1 sb ketumbar
1/2 sk jintan halus
1/2 sk jintan kasar
1/2 sk lada hitam biji


caranya

panaskan minyak tumis bahan kisar hingga harum..masukkan cili kisar dan kacau hingga terbit minyaknya..guna kan api yang sederhana..masuk ayam dan gaul rata..masuk air setelah ayam kecut sedikit dan biar mendidih masukkan asam jawa dan terung..rasakan dengan garam dan perasa..

saya gaul boleh segenggam asam jawa dgn air dlm mangkuk..dh buh asam jawa saya letak air hny sedikit..terung tu sy ltk dgn ayam sekali sbb terung lmbt masak kan..selamat mencuba pada sahabat2 saya..

No comments:

Post a Comment