Friday, December 12, 2014

AGAR-AGAR SUMI


AGAR-AGAR SUMI

BAHANNYA

25gm agar2 tali
5 cawan air
1 cawan gula
1 tin susu cair
Sumi secukupnya

CARANYA

Masak agar2 dan gula sehingga hancur..Masukkan susu cair..Susun rapat2 sumi di dalam loyang..Tuang agar2 di tengah loyang dengan menggunakan senduk agar sumi tidak terapung..

Cara saya:- sy tuang dl sesnduk di tengah2 dan tunggu hingga suam sekejap baru tuang lagi 2 senduk dan tunggu lagi..lepas tu balance agar2 yg di masak tadi tuang semua skl tapi biar adunan suam baru tuang kalau panas2 nnt cair pulok suminya ye..

KERABU PERUT


KERABU PERUT

BAHANNYA

2 ikat pucuk paku-di potong
400 gm perut lembu-di rebus sampai masak dan di hiris nipis
Sebiji bawang besar-di mayang nipis
garam dan gula secukupnya
jus limau secukupnya
kerisik secukupnya

BAHAN DI TUMBUK @ DI KISAR

3 biji cili merah-blh di tmbah kalau nak pedas
1-2 inci belacan bakar
2 inci halis
1-2 btg serai

CARANYA

Gaul semua sekali siap di hidang..

JERUK MANGGA



JERUK MANGGA

BAHANNYA

Jeruk mangga-saya guna pelam lemak
Asam boi
Gula-lebihkan
Garam
Cili padi-di potong

Caranya

Kupas dan belah mangga cuci dan toskan hingga kering airnya..Gaul semua bahan dengan buang mangga dan perap di dalam peti sehingga 4-5 jam..Siap untuk di makan..

CUCUR KEMBUNG MANIS


CUCUR KEMBUNG MANIS

SUMBER:-SIS NORASLINDA BUGAL

CUCUR KEMBUNG MANIS
BAHAN-BAHAN
3 Cawan tepung gandum
3 Cawan air panas(air yang baru mendidih dan betul2 panas)
1/2 Cawan susu pekat manis(boleh lebih atau kurangkan mengikut citarasa masing2)
Secubit garam

CARA-CARA MEMBUATNYA
Satukan kesemua bahan dan gaul sebati.
Adunan akan menjadi doh dan melekat di tangan(macam kuih keria tu).
Biarkan doh agak sejuk/suam2 kuku baru boleh digoreng(supaya senang nak bulat2kan dengan tangan).
Pastikan minyak betul2 panas dengan api sederhana,celup/basahkan tangan dalam air,ambik doh tadi mengikut saiz yang kita nak,kepal2/bulat2 kan dan terus goreng.Masak hingga kekuningan
Masa dalam kuali bila nampak kuih dah boleh diterbalikkan selalu kacau2/kaup balik dengan sudip supaya kuih cantik bulatnya

AISKRIM MALAYSIA


AISKRIM MALAYSIA

SUMBER 1:-SIS NORASLINDA BUGAL
SUMBER 2:-SIS AZLITA MASAM MANIS

Tq akk..Lepas dpt tip ni lembut gebu aiskrim ku..Mohon sy sopy ye resepinya..

Bahanya

Susu cair-sy guna susu pekat
Gula
Cordial jagung red man
Air
Jagung dalam tin-saya tak letak

Caranya

Buat air batu jagung ni mudah aje. Untuk dapatkan air batu yang lembut air tu kenalah di masak hingga didih pas tu kita masukkan gula. Gula pun kena banyak kalau tak air batu tu kasar tak halus. Bila gula dah larut barulah masukkan kordial jagung biasa ita guna Red Man. Bila dah didih baru masukkan jagung dalam tin. Jagung dalam tin ni biasa ita guna yang creamer jadi terasa lemaknya.. tambahkan secubit garam untuk lebih rasa lemak.  Bila dah masak tutp api baru masukkan susu cair. Rasalah dulu air tu rasanya biarlah ada manis dan lemak-lemak jagung. Tunggulah hingga air ni tadi betul-betul sejuk baru lah di masukkan dalam plastik air batu. Ikat ketat dan simpan dalam peti ais semalaman. Mudah je kan.. Jom buat!

Cara saya iku cara sis noraslinda bugal..Semua sekali saya masak dah gelegak tutup api biar suam2..dah suam2 terus msuk plastik terus msuk peti..

Thursday, December 11, 2014

SAMBAL BELACAN GORENG



SAMBAL BELACAN GORENG

BAHAN

10 biji cili Thailand merah * nak lebih atau kurang terpulang tahap kepedasan masing2 ya
10 biji cili Thailand hijau
1 inci belacan
1/2 biji bawang besar hiris
2 ulas bawang putih hiris
1 sudu air asam jawa pekat
sedikit minyak
garam dan gula


CARA

1.  Panaskan sedikit minyak,  dan gorenglah cili merah, hijau, bawang besar dan bawang putih sehingga wangi dan layu.
2.  Kemudian masukan belacan yang telah di hancurkan dan goreng lah dengan api yang agak perlahan sebab kalau api yg kuat belacan ni akan kehitaman dan hangus nanti tak sedap pulak sambal kita tu.
3.  Dah masak semua boleh lah di angkat dan tos kan
4.  Masukan bahan goreng ni dalam blender kering tu kisar lah sekejab je, kalau lama akan hancur sangat pun tak sedap jugak.
5.  Akhirnya boleh lah di tambah dengan garam dan gula jugak air asam jawa, dan rasa lah ikut pilihan sendiri, bagi akak lebih suka sambal tu ada sikittttt manis memang menambat selera.
Saya kurang suka dengan gula di dalam sambal belacan so tak letak..

ROTI PURI


ROTI PURI

BAHANNYA-12 BIJI

2 cwn tepung gandum
1 sk yis maripan
minyak untuk menggoreng

BAHAN B

1/2 sk garam
3 sb minyak masak
2 sb gula
175ml air panas


CARANYA

CARA SAYA:-Air suam saya guna saya gaul kan gula dan garam siap2 dalam tu supaya hancur..Masuk minyak sekali..Dalam bekas lain satukan yis dan tepung lalu di gaul rata..Seterusnya tuang bahan B perlahan2 sambil di uli(jangan hbskan semua air takut terlembik)..Perap selama 30 minit..Kemudian bahagikn kepada 12 bahagian dan di bulat2kan..Canai doh nipis2 dan boleh lah di goreng..

TIPS:-Gunakan api sederhana..Api yang besar boleh menyebabkan roti tidah menggelembung..Semasa menggoreng hendaklah di simbah2 minyak ke atas roti ini dan bila menggelembung baru lah di terbalikkan..

ROTI KENTANG



ROTI KENTANG

BAHANNYA

135 ml air sejuk- air peti ais
3/4 sk garam
30 gm mentega
1 bj telur
60 gm ubi kentang-saya guna 3 biji di rebus dan di lenyek baru di timbang
300 gm tepung roti/tepung gandum serbaguna
1 sb susu tepung
100 gm gula
2 sb yis
1 sb shortening

CARANYA

Tepung gandum di letak kan di dalam bekas buat lubang di tengah dan letak kan mentega,shortening,telur,susu tepung,garam,gula,yis dan kentang..Gaul rata dengan tangan kemudian masukkan air sedikit demi sedikit lalu di uli hingga doh tak melekat di tangan..Kemudian perap..Tutup bekas dengan kain basah..Sementara tu blh lah kita masak kastardnya

KASTARD

250 ml susu cair/susu segar
1 bj kuning telur
1 sb tepung kastard
sedikit esen vanilla
6 sb gula pasir

CARANYA

Masak semua sekali hingga likat dan pekat lalu di sejukkan..Kemudian ada balance telur putih tadi di kocok dengan garfu sikkit bersama susu..Bila adunan tepung dah naik bulat2kan lalu susun dalam loyang lalu di ambil telur susu tadi dan di sapu atas doh..Kemudian ambil kastard td picit atas doh ikut kreativiti masing2..Kemudian tunggu hingga naik lagi..Adunan dah naik bakar pada suhu 190c selama 25 minit @ hingga masak..

Wednesday, November 5, 2014

Macaroni Bakar Barefoot Contessa



Macaroni Bakar Barefoot Contessa

Bahannya

Macaroni-di rebus di dalam air gelegak yang di letak dengan sedikit garam dan minyak

Untuk Intinya

3 ulas bawang putih-cincang
3 peket cendawan shitake-hiris nipis
3 sb daun parsley
1 sb butter+ 3 sb minyak zaitun

Caranya

Panaskan butter dan minyak..Masukkan cendawan di dalam kuali gaul rata sampai dia masak..Kemudian baru masukkan bawang putih..Gaul lagi kemudian baru masukkan daun parsley dan garam..Ketepikan..

Untuk Sos

2 sb mentega
3 sb tepung gandum
2 cwn susu full cream
sedikit lada sulah
1 sb serbuk lada hitam
1 kiub ayam(yg ni sy tmbh)
4/5 keping keju-barefoot contessa guna dua jenis keju cheddar parut dlm 1 cwn masing2 keju
sedikit garam-klu ikt barefoot contessa memang blh kena drh tggi..sy tak letak garam sbb sy dah letak kiub ayam..

Caranya

Cairkan mentega kemudian masukkan tepung gandum..Kacau selama beberapa minit sehingga rasa mentah tepung tu masak..Tutup api kemudian masukkan susu dan di kacau sampai tepung tak berketul barulah di buka api semula..Kemudian masukkan semua bahan  dan selalu kacau sehingga ianya pekat..Memang memakan masa sbb kn selalu kacau tapi percayalah hasilnya sangat sedap..Bila dah pekat Masukkan macaroni yg dah di masak dan di tapis..Gaul rata..

Sapu butter dalam loose tin.Letak macaroni kemudian inti..Macaroni lagi dan inti ulang sampai habis..Dalam bareffot contessa atas sekali dia blend roti dengan daun parsley dan letak atas macaroni..kemudian renjis minyak zaitun..kemudian di bakar di dalam oven yg suhunya 180c selama 30 minit..Boleh di makan dengan sos..

Monday, October 27, 2014

Daging Goreng Ketumbar Jintan



Daging Goreng Ketumbar Jintan
Sumber:- Chef Joha

Bahanya

1kg daging di hiris nipis
3 sb biji ketumbar-sangai
1 sk biji jintan manis-sangai
1sk biji jintan putih
1 inci halia di kisar @ di tumbuk halus
4 ulas bawang putih di tumbuk halus
(bahan di atas di tumbuk halus)

1 sb serbuk kunyit
1 sk serbuk jintan halus dan ketumbar
garam secukup rasa
gula secukup rasa
kicap manis 2 sb
3/4 biji buah pelaga
1 biji bawang besar di hiris bulat
1/4 cwn air
1/2 cwn minyak masak
3 biji ubi kentang di hiris wedges-sy tak buh

Caranya

Gaul bahan tumbuk dengan daging bersama serbuk kunyit,serbuk jintan halus,ketumbar..Perap selama 2 jam..Bila hendak di goreng gaul dengan sedikit minyak dan kicap manis..Panaskan minyak dan goreng daging yang berempah tadi goreng hingga masak..Letakkan lagi kicap sedikit,masukkan bawang besar yang di hirisbulat masukkan kayu manis 1 batang,dan 3/4 buah pelaga..Goreng daging supaya garing dan sebati..Biarkan daging di kuali dengan api yang sederhana masukkan garam dan gula secukup rasa..Goreng ubi dan blh campur dengan daging..Saya masukkan cili padi sebagai tmbhn dan jg lada hitam..

Kuih Getuk Indon


Resepi ni suami saya ambil dari ibu sahabat beliau..Sedap..

Kuih Getok Indon

Bahannya

1 biji ubi kayu yg besar di kopek dan di sagat
Garam secubit
Gula merah di masak dengan sedikit air hingga betul-betul pekat

Caranya

Ubi kayu yang disagat di gaul garam dan di bulat2 kan terpulang nak besar ke kecik..Dh bulatkan goreng dengan minyak yang panas hingga garing..Angkat adunan masa tengah panas2 campak dalam air gula merah tadi golek2kan dia..Sejukkan..
*sedap sangat walau pertama kl sy makan..garing di luar manis di dalam sbb gula merah tu meresap ke dalam..dan paling best bl sejuk nampak mcm coklat sbb dia tak melekit kat tangan kita masa pegang..


Potato Fritters



Potato Fritters

Bahannya

3 biji kentang di sagat halus
4 sb tepung jagung
3 sb tepung gandum
1 biji telur
daun bawang
serbuk lada sulah
garam
aji
minyak masak utk grg

Caranya

Satukan kentang yang telah di sagat dengan tepung jagung,tepung gandum,daun bawang,serbuk lada sulah,garam dan aji..Gaul sebati..Panaskan minyak sudukan dan goreng agak2 leper..balik2kan..Tunggu sampai masak baru angkat,,

Say buat banyak kl dah dan pernah cuba kurangkan tepung jugak tetap jadi jugak..

Cucur Jawa



Cucur Jawa

Bahannya

1 1/2 cawan gula perang*
1/2 cawan gula pasir*-saya tak letak
2 cawan air*
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
sedikit garam

Caranya

Masak bahan bertanda hingga larut dan sejukkan..Bila dah sejuk tuang dalam adunan tepung dan garam kacau sebati dengan handwhisk..Perap adunan semalaman..Panaskan minyak sendukkan adunan dalam minyak dan goreng hingga tengah nya menggelembung baru terbalikkan..Goreng satu per satu hingga habis..

Tuesday, September 23, 2014

Sagu gumpal



RESEPI ASAM GUPAL / SAGUPAL BONDA

Bhn2:

2 cawan sagu putih - bersihkan dan toskan
4 mangkuk santan
Sehelai daun pandan
Gula pasir secukupnya
Secubit garam

- masukkan sagu ke dlm bekas besar dan tuang air panas mendidih sdkt2 .
- buat hingga sagu blh dikepal dan ketepikan.
- masak santan bersama daun pandan, halia, halba, garam dan gula hingga mendidih.
- masukkan sagu yg telah dikepal td dan masak hingga sagu betul2 masak.
- sejukkan dan sedia dihidangkan.. senangkan...
(cara saya sagu tu sy rendam bg kembang dl..kemudian tapis bg kering air..sy ltk air panas sikit demi sikit..lepas tu saya tapis lagi dan sy cuba gumpal..bl dah blh kepal bulat2 bermakna sagu dh blh di rebus..sy masak air dlm periuk rebus sagu gumpal sampai masak br sy masak santan dalam periuk lain..ambil sagu yg masak tadi br ltk sagu tu dlm periuk..resepi ni sy jmp kat blog lain tp cara2 ni adalah ajaran dr mak saya)

Thursday, September 18, 2014

Sandwich Giada



Saya namakan dia sandwich giada sbb resepi ni dr rancangan giada at home..Memang sedap buat camni..

Bahan2nya

Roti gardenia-sapu butter
Asparagus
1 biji bawang putih-cincang
Tomato kecil di belah 2
1 biji telur
serbuk lada hitam
serbuk lada sulah
keju
hirisan ayam turki
Basil

Caranya

tumis bawang putih dahulu hingga naik bau baru masukkan asparagus gaul rata..masukkan secubit garam sesudu kecil serbuk lada hitam dan putih gaul rata lagi masukkan tomato..Ketepikan sayur pecahkan telur..Tutup api..Ambil roti yang di sapu butter letakkan hirisan ayam turki lepas tu baru letak adunan sayur kemudian cheese dan bakar dalam oven sampai cheese cair..Maaflah sy guna oven butterfly jd  tak tahu berapa suhunya..

Semperit susu



Sumber kak reen khan..Tq kak..Sedap sangat..

BAHAN BAHAN

250GM BUTTERCUP
1/2 TIN SUSU PEKAT
100GM TEPUNG UBI
450 GM TEPUNG JAGUNG
1 SUDU TEH ESEN VANILA

UNTUK HIASAN
COKLAT CHIPS
COKLAT RICE

CARA CARA

1.BUTTER DAN SUSU PEKAT DIPUKUL SEHINGGA SEBATI TETAPI TIDAK PERLU PUKUL LAMA SANGAT..JIKA PUKUL LAMA  BILA DI BAKAR KUIH AGAK KEMBANG

2.MASUKKAN TEPUNG UBI DAN TEPUNG JAGUNG DAN TELAH DI AYAK SEDIKIT DEMI SEDIKIT.

3.REEN GUNA ACUAN SEMPERIT PECAH 15.JIKA TIADA BOLEH TERAP BENTUK YANG DISUKAI

4.BAKAR PADA SUHU 150C 15MINIT-20 MINIT REEN GUNA API BAWAH SAHAJA.
 SUHU KENALAH FOLLOW OVEN MASING2 YE ..

Rempeyek Ikan Bilis



Dah lama cari resepi yang sedap ni akhirnya jumpa jugak..Terima kasih pd tuan punya resepi kak fauziah abdul samad dan shbt sy chasya aripin..

REMPEYEK BILIS HALUS
resipi asal Ann

BAHAN-BAHAN

2½ cawan tepung beras
4 cawan air
1 butir telor ayam
1 biji buah pala-ni pun kita tak de
3 ulas bawang putih
8 biji cili api (nak pedas tambah lagi)
1 sudu besar jintan manis
2 - 3 helai daun limau purut (dimayang halus)-kita xletak sbb xde
secubit garam (boleh jugak tidak bubuh)
ikan bilis halus/kacang tanah kita tambah..

CARA

1. Semua bahan diatas kecuali daun limau purut dan jintan manis, dimasukkan ke dalam blender dan dikisar halus.

2. Keluarkan ke dalam besen dan campur daun limau purut dan jintan manis. Perap kira-kira 20 minit.

3. Ann guna kuali non stick berukuran 8" atau 9". Tapi Kjee guna non stick pan yang 5" sahaja.

4. Panaskan minyak dalam non stick pan. Minyak harus banyak. Apabila minyak panas, ambil sesenduk adunan tepung tadi dan curahkan ke dalam kuali. Banyak mana harus dicurahkan terpulang kepada besar kualinya. Oleh kerana Kjee guna kuali kenit, Kjee curah ½ senduk.

5. Kemudian Kjee taburkan sedikit ikan bilis. Ikan bilis ini tersangat masin, so jangan berani-berani bubuh garam dalam adunan. Kalau tidak bubuh garam pun ok.

6. Terbalikkan apabila satu side dah garing. Angkat dan toskan atas tisu dapur. Warnanya harus brown. Sejukkan. Simpan dalam bekas kedap udara.

7. Ulang sampai habis.

Lawak x gambo kite..Tak ada acuan pny psl ha main curah je lah..Janji sodap..

Cinnamon Roll



Assalammua'laikum sahabat semua..Agak lama saya tak update blog ni kan..Kini saya kembali dengan resepi yang saya cuba dr kak azlita masam manis..Terima kasih kak dengan resepinya..First time saya makan cinnamon roll sedap sangat..Halakan ye kak resepi saya ambil..

CINNAMON ROLLS
Sumner : Majalah SEDAP

400 gm tepung gandum protin tinggi
1 sudu teh mauripan
25 gm gula pasir
20 gm susu tepung
1 biji telur
200 ml air sejuk                                                                            

75 gm mentegar tawar
1 sudu teh garam
75 gm coklat masakan putih, cairkan utk hiasan(saya tak letak sbb tak ada)

Bahan sapuan
50 gm mentegar tawar, lembutkan
50 gm gula merah
1/2 sudu makan serbuk kayu manis
100 gm kismis
sedikit chery merah dan hijau dipotong dadu - ita tambah

Cara2 nya

Campurkan tepung gandum, mauripan, gula pasir dan susu tepung. Kacau rata.
Masukkan telur dan air sejuk sedikit demi sedikit sambil uli hingga tidak melekat ditangan. masukkan mentegar tawar dan garam. Uli lagi sehingga elastik. Biarkan doh rehat selama 30 minit. Kempiskan adunan (tumbuk2 kan)
Canai nipis adunan 40 x 25 cm
Sapukan dgn mentega tawar. Taburkan gula merah. Ayak serbuk kulit kayu manis dan taburkan kismis (ita taburkan sekali Chery merah dan hijau). gulung sambil dipadat2kan. Potong setebal 2 cm. 
Letakkan di loyang 24 x 24 x 4 cm yg dialas kertas roti dan disapu majerin
Biarkan selama 45 minit sehingga kembang.
Bakar selama 20 minit dgn suhu ketuhar 190C. Hiaskan dgn coklat masakan putih.

Wednesday, September 3, 2014

Luruskan Hati ku Tuhan



Ya allah..
dengan berkat Nabi Mu
dan berkat guruku
luruskan lah hati ku
agar agamaku lurus
betulkanlah hati ku
agar aku ikhlas selalu
tetapkanlah hati ku
agar aku tidak tergugat
dengan ujian yang menimpa

Ya allah..
Tuhan yang mencipta hati
bersihkanlah hati ku
agar mazmummah ku
tidak merosakkan agamaku
dan juga tidak merosakkan
kehidupan orang lain

Wahai Tuhanku..
yang membolak balikkan hati
kuatkan lah hati ku
agar keyakinanku tidak berubah
supaya aku sentiasa tabah

Tuhan..
Engkau rasakanlah hati ku
sentiasa bersama mu
supaya aku rasa ada kawan yang melindungiku
agar aku tidak rasa sepi di dalam hidupku
Aku merasa malu melanggar perintah mu
dan sentiasa siap sedia menunaikan perintah mu

Ya allah..
Tuhan yang menjaga hati
baikilah hati ku
agar seluruh hidup ku menjadi baik
supaya tiada khianat
dan tidam ada hasad
dan tidak berdendam sesama manusia

Ya allah..
limpahkanlah ke dalam hati ku
ilmu dan hikmah
hingga aku dapat menyuluh hati
dan menyuluh kehidupan ku
supaya lahir batinku menjadi taat..

Ya allah..
Aku harap engkau kabulkan lah doa ku ini,,
AMIN..

Sunday, July 20, 2014

Biskut Famous Amer Chocolate Chip Cookies



Sumber :- Chef Amer

Biskut Famous Amer Chocolate Chip Cookies

Bahannya

200 gm mentega-saya guna 250gm
50 gm shortening
70 gm gula halus-sy kurangkan ke 50gm
90 gm gula perang
1 sk esen vanilla
1 biji telur+1 kuning telur+ 1 sb susu cair-saya hanya guna 1 biji telur sahaja

Bahan B-di satukan semuanya

330gm tepung gandum-saya hanya guna 300 gm sahaja
10 gm serbuk koko
30 gm susu tepung-saya guna susu anak je
1 sk baking powder
1sk soda bicarbonat
100 gm coklat chip
100 gm coklat susu-di sagat -ni saya tak letak pun
80 gm almond flakes/almond nip sangai dl-ni saya guna badam yg panjang2 tu saya panggang dalam oven dl dan sy guna 120 gm
60 gm cornflakes-di ramas kasar..

Caranya

Bahan A :- Pukul mentega,shortening dengan kedua2 gula hingga berkrim..(saya hnya guna spatula je)..Masukkan esen vanilla dan telur lalu di pukul lagi..kemudian masukkan bahan B..(cara saya pulak..saya masukkan tepung dulu sikit2..kemudian baru saya masukkan badam,coklat chip dan cornflakes..). Saya gaul guna spatula sampai sebati kemudian saya ambil 1 sudu besar letak atas dulang pembakar..Jangan tekan2 dan jarakkan sbb biskut ni nnt akan mengembang..Bakar dalam oven yg telah di panaskan terlebih dahulu 160c selama 20-25 minit..

sumpah biskut ni memang sedap di anak tekak saya.

ni rupa dia ye tgk sy xtekan pun biar je macam tu..

Sunday, July 13, 2014

Biskut Semperit

 

BAHAN BAHAN

200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan-sy letak terus 250gm
3/4 cawan gula icing-sy kurangkan
1 cawan tepung gandum,
1 cawan tepung jagung-sy tukar ke tepung ubi
1 cawan tepung custard
1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak
1 kuning telor
ceri merah ~ hiasan

CARA CARA

Putar butter , gula icing dan telur kuning hingge sebati aje
Masukkan 3 jenis tepung yang telah di ayak ~ tak ayak pun takpe
Masukkan dalam acuan semperit dan tekan ke atas loyang, letak ceri merah
Bakar selama 15 minit pade suhu 170 C.

Biskut cornflakes


Biskut cornflakes

Bahan-Bahan
  • 250 gm mentega
  • 3/4 cawan gula aising-sy letak 1/2 je
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 250 gm cornflakes(ramas2 sikit)
  • 2 cwn tepung naik sendiri
  • Mangkuk kertas
  • Ceri merah dan ceri hijau-dipotong kecil
Cara-Cara
  1. Pukul mentega dan gula aising hingga sebati.
  2. Setelah sebati, masukkan telur dan pukul lagi...setelah itu masukkan esen vanilla.
  3. Masukkan tepung naik sendiri dan cornflakes yg di ramas...gaul sebati guna senduk kayu je.
  4. Masukkan dlm mangkuk kertas dan hiaskan dngn potongan ceri merah dan hijau.
  5. Bakar dalam oven yg telah di panaskan pada suhu 170 C selama 15 minit.
  6. Biarkan sejuk di redai biskut. Simpan dlm bekas kedap udara..
Biskut ni mmg rangup..seiyesss sedap..cornflakes byk tu yg sedap sgt tu..

Friday, July 11, 2014

Ayam Telur Masin



Bahannya

Perapan Ayam

beberapa ketul ayam
1 sk bwg putih blender
2 sb tepung ubi
3 sb tepung gandum
garam secubit
1 sb serbuk paprika

Gaul semua ni perap..

Bahan utk sosnya

3 biji bwg putih-di tumbuk
10 helai daun kari
cili padi -hiris ikut ye sp suka pedas letak lebih sikit
1 senduk ns susu cair
2/3 biji telur masin-rebus kemudian kopek kulit dia hancurkan isi dia

Caranya

Ayam di goreng garing dan kemudian ketepikan..Ambil marjerin 1 sb cmpur dgn minyak masak sedikit..Bila dah panas tumis daun kari dahulu baru bawang putih..Jangan lama tumis tu boleh masukkn telur dan susu..Kemudian masukkan ayam dan cili..Kalau suka boleh letak daun bawang ye..

Monday, July 7, 2014

Serunding kelapa



Sumber:- kak Rohana Sulaiman

Bahan
I biji kelapa buang kulit
3 biji Bawang besar*- lebih pun tak apa
3 ulas bawang puteh*
Cili kering terpulang berapa banyak*
1-2 btg serai *
udang kering sikit*
ketumbar biji sikit*
jintan kasar dan halus sikit*
2 biji buah keras*
lada hitam
gula merah dan gula pasir
garam
air asam
daun limau
daun pandan
daun kunyit
daun salam

Cara
Kisar kesemua yg bertanda* dan tumis hungga naik bau.... masukkan kelapa ...... air asam, garam dan gula.... masukkan daun salam, daun limau purut dan lebihkan rempahnya... agar terasa nikmat serunding ....goreng hingga kering sadikit....jangan terlalu kering ... basah2 sikit.
Serunding kalau pedas, manis dan masam... baru terasa enak.

Monday, June 23, 2014

BISKUT SARANG SEMUT



Sumber :- Ha sue

Bahan-bahan

• 250g butter
• 100g gula halus
• 350g tepung gandum (diayak)
• 100g tepung jagung (diayak)
• 1 biji kuning telur
• 1 s/teh esen vanilla
• Chocolate rice/manik untuk hiasan
>hasue tambahkan pewarna kuning

Cara-cara
1. Pukul kembang butter dan gula
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata ,tambahkan pewarna
3. Masukkan tepung dan gaul rata
4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup
5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit)
6. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara

DONUT GEBU DAN LEMBUT



Sumber :- Kak Azie Kicthen

Donut Gebu Lagi

Bahan-bahan 
500g tepung berprotein tinggi/tepung gandum
1 peket yis segera-11gram
50g marjerin/mentega
1 sudu besar (penuh) shortening
2 sudu besar (penuh) gula pasir
2 sudu besar susu pekat/2 sudu besar susu tepung
1 biji Telur
1/2 sudu kecil garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 200ml)

Cara-cara
Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu,marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu).
Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli.
Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan (sisa sisa tepung kat dlm bekas tu semua bersih).
Doh tidak perlu direhatkan, (kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min) boleh terus sahaja dicanai setebal setengah inci (agak2 je). Boleh tambah sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini.
Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda. Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dengan api perlahan.
Gunakan minyak yang banyak untuk menggoreng. Setelah minyak agak panas (jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus) perlahankan sedikit api, masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng (sbb adunan mengandungi telur)
Goreng sehingga kekuningan dan toskan di atas tisu dapur. Sedia untuk dihidangkan bersama gula kaster atau topping kegemaran anda.

Pssstt..sy rehat kan sekejap tapi terleka tgk tv lebih kurang 1/2 jam doh rehat jd kembangnya xyah cakap lah..sememangnya donut ni mmg gebu lembut walaupun dah sejuk..terima kasih pd sumber resepi..sy suka sesgt..halalkn resepi kak ye..

Wednesday, June 18, 2014

KAU YANG KUPANGGIL MAMA


Mama..
    Setiap keringat yang mengalir dari tubuhmu memberi seribu kesenangan,seribu kebahagiaan untuk keluarga tersayang.Penat lelahmu tidak pernah di hiraukan.Sebagai orang tua yang bertanggungjawab,dirimu mendidik dan mahukan setiap anak-anak mu berada di landasan yang sebenar.
    Aku di besarkan dengan rotan namun aku tidak pernah menyalahkan mama kerana aku tahu apa yang di lakukan untuk menjadikan aku sebagai insan berguna di masa depan.Hajatmu mama ingin mengerjakan haji sebelum nyawa terpisah daripada badan.Doaku mama,mudah-mudahan akan tercapai apa yang di hajati.
 Mak...
     Setiap leteran dan bebelan mu mendatangkan rasa cuak dan jemu.Tapi dirimu mak,sentiasa bersabar dengan karenah,kenakalan dan kejahatan anak-anakmu.Perut kami sentiasa kekenyangan dengan air tangan mu mak.Pakai kami di urus dengan sempurna.

Mama dan Mak..
      Segala jasa dan pengorbanan kalian tidak dapat ku membalasnya.Kesal aku kerana tak dapat menyenangkan kalian.Kesal aku tak dapat membahagiakan kalian.Walaupun aku tahu setiap jasa dan pengorbanan kalian tak akan terbalas olehku.Namun aku tahu bukan wang ringgit yang di harapakan tetapi cukup dengan doa yang di hadiakn oleh seorang yang bergelar anak.Hanya satu yang dapat ku katakan.Sungguh mulianya hati kalian..

PERTEMUAN DAN PERPISAHAN


Setiap pertemuan ada perpisahan
Itu lumrah kehidupan
Sama ada berpisah hidup
Atau berpisah mati
Ia pasti akan terjadi

Biasanya pertemuan itu indah
Saat-saat yang manis untuk kita
Detik-detik manis yang membuatkan kita
Tersenyum bahagia meniti
Hari-hari yang mendatang

Namun berbeza pula dengan perpisahan
Saat-saat iu sangat pahit untuk di terima
Detik-detik yang membuatkan kita
menderita memendam rasa
Berharap agar hari malang segera berlalu

Itulah lumrah kehidupan
Walau apa pun terjadi
Pertemuan dan perpisahan
Tetap akan datang dan pergi 
Dalam hidup seseorang

DI SAAT AKU KESUNYIAN


Di saat aku kesunyian
Ku terkenangkan saat
Terlerainya sebuah ikatan
 
Benarlah kata hatiu
Yang di tinggalkan itu
Lebih sepi daripada yang pergi

Kehadiranmu merawat 
sebuah keindahan
Tanpamu membawa seribu kesepian
Bersamamu ku ukir senyuman
Tanpamu hatiku rebah ke bumi sepi

Namun apalah daya diriku ketika itu
Kini cuma tinggal kenangan
Cinta yang tersulam
Terlerai layu sebuah percintaan

Walaupun kini hatiku telah
di miliki oleh insan lain
namun kenangan bersamamu
Tetap kekal di hati ku

Biarlah ku menghantar
Isi hati ku melalui angin
Ia akan membisik kepadamu
Betapa sucinya
Cintaku terhadapmu ketika itu...

Kesunyian yang mengcengkam jiwa


Sepi diri ini tatkala kau pergi
Jiwaku kosong tak bererti
Lemah tubuhku longlai sekali
Mendengar perkhabaran duka itu

Isteri yang kau cintai
Mengapa takdir memisahkan
Kita buat selamanya
Mengapa sayang

Sedangkan aku dan anak-anak
Masih memerlukan kasih sayangmu
Aku dan anak-anak amat berasa
Kehilanganmu sayang

Namun aku sedar sayang
Takdirmu pergi lebih awal
Masamu telah tiba
Kau di jemput Maha Pencipta

Isteri yang amat aku cintai 
Damailah engkau di sana
Akan ku jaga benih-benih cinta kita
Agar mereka menjadi insan yang berguna

Aku lebih rela menyendiri
Di dunia ini di temani anak-anak
Doaku agar kita bertemu 
Di syurga yang hakiki

BISKUT NESTUM



SUMBER : KAK RR

BAHANNYA

1 cwn tepung gandum
1 1/2 sk baking powder
ayak bahan di atas

1 cwn nestum kisar
1 cwn nestum xyah kisar
125 gm butter
1/2 cwn gula kastor
1 sk vanilla
telur sebiji
1 mangkuk nestum utk di golekkan adunan nnt(sy guna 1/2 mangkuk je)

Caranya

pukul butter dgn gula sampai sebati..masukkan vanilla dan telur lalu sebatikan..masukkan tepung,nestum kisar dgn xkisar td ke dlm adunan..kemudian bulat2kan golek dlm nestum dan tekan dengan garfu letak ceri dan coklat chip bakar 150c selama 20 minit..

sy xde pun ceri dgn coklat chip hentam mn yg ada je..kikikikiki jji sdp..