Sunday, July 20, 2014

Biskut Famous Amer Chocolate Chip Cookies



Sumber :- Chef Amer

Biskut Famous Amer Chocolate Chip Cookies

Bahannya

200 gm mentega-saya guna 250gm
50 gm shortening
70 gm gula halus-sy kurangkan ke 50gm
90 gm gula perang
1 sk esen vanilla
1 biji telur+1 kuning telur+ 1 sb susu cair-saya hanya guna 1 biji telur sahaja

Bahan B-di satukan semuanya

330gm tepung gandum-saya hanya guna 300 gm sahaja
10 gm serbuk koko
30 gm susu tepung-saya guna susu anak je
1 sk baking powder
1sk soda bicarbonat
100 gm coklat chip
100 gm coklat susu-di sagat -ni saya tak letak pun
80 gm almond flakes/almond nip sangai dl-ni saya guna badam yg panjang2 tu saya panggang dalam oven dl dan sy guna 120 gm
60 gm cornflakes-di ramas kasar..

Caranya

Bahan A :- Pukul mentega,shortening dengan kedua2 gula hingga berkrim..(saya hnya guna spatula je)..Masukkan esen vanilla dan telur lalu di pukul lagi..kemudian masukkan bahan B..(cara saya pulak..saya masukkan tepung dulu sikit2..kemudian baru saya masukkan badam,coklat chip dan cornflakes..). Saya gaul guna spatula sampai sebati kemudian saya ambil 1 sudu besar letak atas dulang pembakar..Jangan tekan2 dan jarakkan sbb biskut ni nnt akan mengembang..Bakar dalam oven yg telah di panaskan terlebih dahulu 160c selama 20-25 minit..

sumpah biskut ni memang sedap di anak tekak saya.

ni rupa dia ye tgk sy xtekan pun biar je macam tu..

No comments:

Post a Comment