Tuesday, December 15, 2015

Sira Pisang


Bahannya
1 sikat pisang nangka/berangan
Gula secukupnya (ikut manis disukai)
Beberapa kuntum bunga cengkih
1 helai daun pandan - simpul
Caranya
Pisang di potong..Masak air dengan gula,bunga cengkih dan daun pandan sehingga gula hancur dan mendidih.Akhir sekali masukkan pisang. Masak dengan api perlahan sehingga pisang lembut.. Bolehlah diangkat dan disejukkan. Sedap dimakan sejuk sejuk sebaik dikeluarkan dari peti sejuk.






Sumber kak izzah muffin


LEPAT LIAT

2 - 2 1/4 cawan tepung pulut
3/4 cawan gula merah
1 cawan air
sehelai daun pandan
daun pisang
1 cawan kelapa parut putih
sedikit garam
minyak masak

Cara membuatnya :
1.Masak gula merah dengan air dan daun pandan -sejukkan
2.Sediakan kukusan,inti kelapa(kelapa+sikit garam halus) dan daun pisang.
3.Tepung pulut dicampur dgn secawan air gula yang ditapis dan dikacau sebati
4.Letakkan sesudu makan adunan di atas daun kelapa yang disapu sikit minyak dan ratakan.Letakkan inti kelapa .Balutkan kuih ini seperti membalut lepat pisang.
5.Kukuskan lebih kurang 15-20 minit dgn api sederhana.

Friday, October 23, 2015




Nasi dagang terengganu
Bahannya
Nasi
Bahan-bahan:
1 kilo beras dagang-rendam semalaman
 sepot(pot rice cooker)pulut-rendam semalaman
2 biji kelapa-saya guna santan kotak yg sedang*
10 ulas bawang merah - dimayang halus*
2 in halia - mayang halus*
1 sudu besar halba*
1 sudu besar garam*
(satukan bahan bertanda)
Cara membuat:
Letak air ke dalam pengukus sehingga mendidih.
Masukkan beras ke dalam pengukus dan kukus sehingga separuh masak (nampak wap keluar lebih kurang 20-30 minit.
Bila separuh masak, angkat kemudian masukkan ke dalam bekas yg besar lalu siramkan santan dan kacau rata.Masukkan semula ke dlm pengukus bersama daun pandan dan kukus sehingga masak.Kukus lagi hingga 15 minit @ nampak wap nya keluar..Keluarkan nasi dan buat lagi hingga 3x buat ulang2..Dan akhir skl kukus hingga masak..
Gulai Ikan Aye
Bahannya

Bahan-bahan:
1 ekor ikan tongkol hitam saiz besar (lebih kurang 1 kg)
1 biji kelapa - ambil santan
3 sudu besar cili kering kisar - jika suka boleh tambah lagi
1 pek rempah gulai cap bunga rose (kacau dg air)
8 gram rempah masak cap bunga rose Sy guna je rempah kari ikan babas
10 ulas bawang merah - kisar
4 ulas bawang putih - kisar
1 inci halia -kisar
2 hiris lengkuas -kisar
2 keping asam gelugur
2 sudu besar gula melaka/gula atau secukup rasa-sy guna gula nise sekeping
10 biji cili kecil
Garam secukup rasa
Minyak utk menumis
Cara membuatnya:
Ikan dibersihkan kemudian direbus bersama 4 keping asam gelugor dan garam sehingga airnya tinggal separuh. Kalau rebus dan dibiarkan semalaman, lagi sedap.
(sy lebih suka rebus ikan dgn asam keping yg lebih br ada umphhh)
Dalam periuk lain panaskan minyak, tumis bahan bahan kisar, cili kisar sehingga garing dan masukkan rempah gulai dan goreng lagi sehingga naik bau dan pecah minyak.Masukkan santan, kacau sehingga hampir pecah minyak. Masukkan ikan, asam dan garam, renih sehingga pecah minyak dan agak pekat. Saya gunakan sedikit air rebusan ikan, jadi rasakan dulu asam garam sebelum dimasukkan asam dan garam supaya kuah tak terlebih masam pula. Masukkan cili padi. Renihkan sebentar. Bolehlah angkat dan dihidangkan.Gulai ni lebih enak jika dibuat lebih awal. Jika nasi dagang untuk sarapan, gulai boleh dibuat malamnya. Keesokan harinya gulai nya nanti lebih enak dan wangi serta cantik naik minyak nya.
Acar timun
Bahannya
Timun - hiris memanjang
Karot - hiris memanjang
1/2 biji bawang besar
Gula
Cuka secukupnya
Garam
Timun dan karot yang dihiris direndam dalam air garam.
Satukan cuka, gula dan garam sehingga hancur. Gula mesti lebih baru nampak ianya berkilat.
Masukkan bawang besar dan sayuran yang dihiris tadi.

Saturday, October 10, 2015

Kuih Tepung Bungkus




Tepung bungkus
Bahannya
Bahan-bahan (inti):
1 biji kelapa inti - diparut
(cara menentukan kelapa yang sesuai untuk membuat inti ialah kulitnya hijau, sabutnya masih basah dan tempurungnya belum hitam)
2 keping gula Melaka
Sedikit gula merah India (jika gula Melaka agak pudar warnanya)
Daun pandan
Gula putih secukupnya
Sedikit air
2 sudu tepung gandum
Secubit garam
Cara-cara:
Masak air dengan gula. Masukkan daun pandan.
Jika menggunakan gula merah India, tapis dahulu air gula dan tuang semula dalam kuali.
Bila air gula sudah mendidih, masukkan kelapa dan masak hingga kelapa agak pekat.
Tambah gula putih jika masih kurang manis. Masukkan tepung gandum dan masak hingga inti agak kering dan melekit. Perasakan dengan secubit garam.
*Inti kuih memang agak manis, sebab itu ia agak melekit dan mudah digentel. Jika kurang manis, inti akan sedikit berderai. Begitu juga jika kelapa yang agak tua, menyebabkan inti sedikit berderai walaupun telah dicampur dengan tepung.
Sejukkan sebentar dan gentelkan anggaran sebesar duit sepuluh sen.
Bahan-bahan pembalut inti (tak tahu nama sebenar part ni)
1 cawan tepung pulut
3 sudu besar tepung pulut hitam *jika gunakan pulut putih sahajapun tak jadi masalah
Air secukupnya
Cara-cara:
Bancuh tepung dengan air hingga adunan tidak melekat pada tangan.
Ambil sedikit adunan tepung pulut, leperkan dan balut inti. Buatkan seperti bebola. Ketepikan.
(sy x guna tepung pult hitam)
Bahan-bahan badan kuih (Aduh tak glamer langsung nama)
1 ½ cawan tepung beras
6 cawan santan pekat
Garam secukupnya
Daun pandan
Cara-cara:
Bancuh santan dengan tepung hingga tepung larut.
Masukkan garam dan daun pandan.
Masak dengan api perlahan hingga naik wap dan adunan menjadi kental. Pada pertengahan proses ini, adunan akan menjadi sedikit berketul-ketul, jangan khuatir. Kacau cepat-cepat dan bila adunan ini masak, ketulan tersebut akan hilang.
Cara untuk assemble kuih :
Celupkan bebola inti yang telah dibalut dengan tepung pulut ke dalam adunan badan kuih.
Cedokkan ke atas daun pisang yang telah dilayur.
Buat dua biji untuk menepati panggilan kuih puteri dua sebilik. Jika kuih puteri satu asrama, letaklah berbiji-biji lagi. LOL.
Bungkus dengan kemas.
Susun dalam loyang dan kukus kira-kira 10 minit. Jika telah nampak wap keluar dari penutup pengukus, biarkan dalam 2-3 minit lagi untuk memastikan bahagian tepung pulut benar-benar masak.

Monday, September 14, 2015

Onde Onde Keledek

Onde2 keledek
Sumber Kak yatie memories
Bahan-Bahan
2 cawan keledek- yg telah direbus dan dilenyek
2 cawan tpg pulut
1 ketul gula melaka - dipotong kecil2
1/2 biji kelapa - diparut putih sahaja dan digaul dgn secubit garam
pewarna kuning
1/2 cwn air atau secukupnya- utk diuli dgn adunan dan utk merebus onde2
Caranya
Lenyek keledek yg di rebus hingga lumat dan digaul sebati dgn tepung pulut. kemudian masukkan air sedikit2. Seterusnya masukkan sedikit pewarna dan gaul rata hingga menjadi doh.
Kemudian buat bebola kecil, masukkan potongan cula melaka ditengah2nyer tutup dgn kemas dan golekkan supaya menjadi sebiji bola. Lakukan sehingga adunan habis.
Jerang air dlm periuk hingga mendidih. Masukkan bebola tadi kedlm air mendidih. Angkat apabila ia sudah terapung (maknanya... dah masak la tu..)
Akhir sekali golek2kan diatas parutan kelapa tadi.

Thursday, August 13, 2015

Kerabu Suhun



Kerabu suhun..

Bahannya

50gm suhun
2 sb kacang tanah-di goreng dan tumbuk kasar
3 biji limau kasturi-di ambil airnya
garam secukup rasa

Bahan dihiris halus

7 biji cili padi
1 labu bawang besar
1 batang serai

Caranya
Rendam suhun dan celur dgn air panas..Kemudian toskan..Masukkan semua bahan dan gaul sehingga rata...Sedia di hidangkan..

*Boleh letak kentang rebus..

Sunday, July 12, 2015

Biskut Red Velvet



BISKUT RED VELVET
by: Kak Wan
Resepi asal: Cookingclassy.com

Bahan2
200 gm mentega
30 gm shortening
220 gm gula pasir (QH guna gula kastor)
1 biji telur gred A
300 gm tepung gandum (QH guna 150gm tepung gandum, 150gm tepung Redrose)
20 gm serbuk koko
50 gm tepung jagung
3/4 sudu kecil baking soda
1/4 sudu teh garam halus
1 sudu kecil cuka makan
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil serbuk pewarna merah (bright red)
100 gm coklat chips putih (QH guna coklat chips twin)
100 gm badam nibs (QH tambah - badam ni nak letak lebih pon boleh)

Hiasan: Coklat chips putih secukupnya (QH guna coklat chips twin)

Caranya
1. Pukul mentega, shortening dan gula hingga berkrim. Masukkan telur, esen vanila, cuka dan serbuk pewarna. Putar hingga rata dan sebati.
2. Ayak tepung, serbuk koko, baking soda dan garam. Masukkan coklat chips dan gaul bersama adunan mentega hingga menjadi doh yang lembut.
3. Ambil sedikit adunan dan tekan dengan beberapa biji coklat chips di atasnya. Jarakkan biskut kerana ianya akan mengembang.
4. Bakar di dalam oven yang dipanaskan dahulu pada suhu 150C selama 15-20 minit.
5. Sejukkan dahulu sebelum di simpan dalam bekas kedap udara.

Friday, July 10, 2015

Tart nenas



BISKUT TART NENAS
3 cawan tepung gandum
1 sudu besar gula icing
250 gm butter
 2 sudu tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar susu tepung
**cara
1. Campurkan kesemua bahan tadi menjadi 1 dan boleh dibentuk
.2. Letakkan jem nenas di dalamnya..
3. Bakar 170 c
** inti
1 Parut jer nenas tu, pastu tapis jap air dia..
Masak jer ngan gula, daun pandan dan sebatang kulit kayu manis.
Masak sampai pekat n berkilat..
Boleh buh air sikit untk bg dia mesra..
Gula dia biasanya saya ikut rasa..

1 adunan guna 2 biji sedang nenas
** Butter tu saya campurkan dengan sedikit margerin supaya tart tu tahan sbb margerin ada bahan pengawet kan

Semperit



Biskut Semperit

Bahannya

250g buttercup/anchor (1 bata)
1/4 cwn gula castor
1/2 cwn susu pekat manis
400g tepung jagung (1 paket)
1/4 cwn tepung castard
1 sudu teh esen vanilla
Sedikit pewarna kesukaan
Cara2
1. Masukkn buttercup/anchor dn gula ke dlm mangkuk mixer. Pukul SEBATI je... Tak payah nk pukul smpai kembang semangkuk yee...
2. Masukkn susu dn esen vanilla. Pukul SEBATI.
3. Ayak tepung jagung bersama tepung kastard dn masukkn ke dlm adunan. Gaul dgn tangan hingga jd doh... dn doh ni SANGAT LEMBUT ye... Klau doh yg trhasil keras, maknanya smpai kt sini pun step dh tak betul... (pastikn sukatan betul)
4. Bahagikn doh kpd 2 bhgn. Biar 1 bhgn dgn wrna asal. Letakkn warna kesukaan dlm 1 bhgn lg... sentiasa ttp doh dgn kain lembab supaya doh x keras.
5. Masukkn doh ke dlm acuan dn blh lah di tekan ats dulang yg tlh d gris (rujuk gmbr utk tutorial bunga lavender)
6. Bakar suhu 160°c selama 15 - 20 mnt ikut kesesuaian oven masing2. Guna api ats dn bwh yee...

Nak mnta tolong, baca sampai habis resepi sblm tanya soalan... bulan puasa ni takut tak cukup kesabaran klau kena ulang jwb soalan yg sama 44 kali... heheee kiki emoticon Semua tips pn sy dah turunkan kt sini... Harap kita sama2 dpt berkongsi ilmu yee... mudah2an... amiinn
☆TIPS dan SOALAN2 yg biasa DITANYA... (sy jwb siap2 kt sini, so jgn tanya dh tau... Sila baca dgn nada yg penuh kasih syg yee... hehee)
SOALAN 1 : Kenapa pkai buttercup? Apa lg jenis mentega yg blh guna? Blh x pakai margerin biasa?
Jawapan : Blh pakai ANCHOR utk rasa yg lbh sedap. Kalau utk jual biasanya pkai buttercup sbb lbh murah dn rasanya masih sedap... DINASIHATKAN jgn pakai margerin biasa, nnti rasa dia lari.
Tips : Bila keluarkn butter dr peti ais, rehatkn di luar sekejap supaya buttr kita LEMBUT SIKIT (tp masih dlm suhu SEJUK) Kemudian br start pukul dgn gula...
JANGAN sesekali guna buttr yg dh mencair. Klau cair senang je, masukkn blk dlm peti sejuk smpai dia keras sikit baru guna.
SOALAN 2 : Dlm resepi x pakai telur? Kenapa?
Jawapan : Dlm resepi ni x pakai TELUR... saya ulang, TAK PAKAI TELUR... sbb telur akn menyebabkn kuih samprit jd sgt gebu dan lerai... samprit kita akn mengembang dn terpenyek bila dibakar dn hilanglah kelopak bunganya...
SOALAN 3 : Tak payah letak tepung gandum ke? Resepi lain guna tepung gandum.
Jawapan : Dlm resepi ni juga TAK PAKAI TEPUNG GANDUM. Kenapa? Dah mmg resepinya begitu... hehee... inilah yg dinamakn resepi, betul tak?
Tips : tepung gandum akn buatkn samprit keras bila sejuk... dn rasanya mcm tepung jee...
SOALAN 4 : Ada resepi pkai tepung kastard, ada resepi pkai tepung ubi... kenapa?
Fungsi tepung ubi atau kastard ni lbh kurang je... cuma sama, tp x serupa... hehee, mesti sis confuse dengarkn...
Okey... dlm adunan samprit seelok2nya ada samada tepung ubi atau kastard...
Tepung Kastard mmbantu MEMEGANG dn meneguhkan kelopak bunga samprit... dn bila guna kastard, samprit akn jd RANGUP diluar gebu di dlm...
Tepung ubi juga, berperanan MEMEGANG adunan samprit agar tak lerai... tp samprit tk rangup sgt... dn kelopak ttp akn kembang juga sikit... Pd yg suka samprit yg GEBUS gedebas, resepi tepung ubi mmg sesuai...
SOALAN 5 : Susahnya nk tekan samprit. Nk patah jari rasanya, nk buat mcmana ye?
Jawapan : Sebaik sj doh siap diadun, SEGERA tekan guna acuan ketika doh masih lembut. Klau lmbt, kompom adunan akn mula mengeras...
Tips : Sentiasa ttup doh dgn tuala lembab supaya x cepat keras. Adunan mudah mengeras klau trdedah pd angin. Klau doh keras dn susah nk tekan, blh masukkn 1 - 2 sudu susu full cream (susu kotak) dan uli sebati.
SOALAN 6 : Kenapa samprit saya jd kembang, kelopak jatuh, terpenyek bunganya bila dh bakar?
Jawapan : REHATkn dulu samprit yg dh ditekan. Jgn trs bakar. Saya akan biarkn bwh kipas utk 1/2 jam hingga 1 jam sblm dibakar.... biar dia rehat lama2 pon xpe... lg lama samprit kita trdedah pd angin, ia akn jd lbh keras dn kelopak bunga samprit kita nnti akn lbh 'TEGUH'... xde la kelopaknya terpenyek bila dibakar. Tp jgn risau... bila dh dibakar nnti, samprit kita akn jd rangup, gebu dn cair dlm mulut.
Klau nk samprit kita cantik, kena la maintain saiz sentiasa yee...
SOALAN 7 : Dah ikut tips di ats tp samprit sy ttp kembang lps dibakar. Macam mana ye?
Jawapan : Kalau setakat kembang sikit tu biasa la sis... Sy buat pn kembang gak sikit.
7a : Mungkin sis pukul buttr dn gula hingga KEMBANG sdgkn dlm resepi suruh pukul SEBATI sj... jgn OVERBEAT... dn jgn pula kedekut sgt pukul smpai buttr dn gula tk sempat nk sebati... pun akn mengundang masalah nnti...
7b : Tapi mungkin juga ada masalah dgn SUHU masa bakar.
Cuba fahami karenah OVEN masing2... klau sblm ni sis pkai suhu 160 tp samprit masih kembang, cuba kurangkn ke 150 dn tambah masa mmbakar lg 5 mnt...
Klau sblm ni sis menggunakan rak yg bwh, kali ni cuba gunakan rak tgh oven tu...
SOALAN 8 : Saya xde acuan macam tu. Blh guna acuan lain?
Jawapan : Boleh je sis, sbb acuan x mmpengaruhi rasa... cuma mmpengaruhi mata jee... Sy guna acuan ni sbb mmbentuk kelopak yg cantik. Tiada paksaan nk guna acuan apa sekalipun.
Acuan ni sy beli kt kdai brg2 kek. Kat pasaraya sy x pasti ada ke tak.
SOALAN 9 : Ada antara bahan2 ni yg sy x ada... blh tak sy ganti? Sy taknak guna susu, nk guna gula sj... Sy xde tepung castard, sy ganti dgn tepung lain?
JAwapan : Soalan nk minta menderhaka pd resepi ni yg paling sy lemah nie... hahaaa kiki emoticon
Jawab sy senang je.... Kalau x cukup brg, jgn buat! Pegi beli brg dulu...
Klau x suka itu, x suka ini dn nk ganti dgn bhn lain... jwbnya senang, cari resepi lain jgn guna resepi ni... (Hahaaa bahayanya sbb sy dh gelak sorang2 ni ^_^)
Fuhh... ok.. itu smua tips dn rahsia2 saya menyamprit... dn saya dh turunkn smuanya buat sis2 trsayang... Sorry panjang plak sy berleter...
Yg penting nk buat apa pon kena ikhlas dn penuh kasih sayang... hehee...
Saya halalkn pd yg sudi nk share resepi ni... jom share rmai2...
Selamat mencuba...

Wednesday, July 8, 2015

Nasi Daging Utara



Nasi Daging Utara

Sumber :- Kak Dayang Jack

bahan A :
3 pot kecil beras Basmathi (direndam 3 jam)
250 g daging batang pinang (dihiris nipis atau dipotong kiub)
2 sudu makan serbuk rempah kurma (dibancuh dengan sedikit air)
2 helai daun pandan
80 ml susu cair
1 sudu makan puri tomato
2 helai daun limau purut
garam secukupnya
1 sudu kecil gula
1 sudu besar minyak sapi

bahan B :
5 biji bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1/2 inci halia (dikisar)
1 sudu kecil jintan manis
rempah 4 sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang)
1 batang serai (diketuk)

Cara-cara :
Panaskan minyak sapi di dalam periuk. Tumiskan bahan-bahan B hingga wangi.
Masukkan pes kurma dan puri tomato. Tumis lagi hingga garing dan pecah minyak.
Kemudian masukkan daging, daun pandan, garam dan gula. Kacau rata-rata.
Masukkan air secukupnya dan masak hingga daging empuk (pastikan air rebusan daging sama dengan sukatan beras Basmathi...agak-agaklah yer)
Masukkan beras. Perlahankan api. Masak hingga nasi hampir kering. (boleh juga dimasak dengan menggunakan rice cooker selepas menumis bahan)
Tuangkan susu cair dan daun limau purut. Kacau perlahan-perlahan hingga rata dan sebati. Biarkan nasi masak sempurna.
Taburkan bawang goreng dan sedikit daun hirisan daun ketumbar pada nasi dan hidangkan bersama air asam serta lauk berkuah jika suka. 


Bahan Air Asam

bahan-bahan : 4 orang makan
2 biji bawang merah (dihiris)
1/2 labu bawang besar (dihiris)
1 biji tomato (dihiris dadu)
8-10 biji cili padi (dihiris)
2 biji cili merah (dihiris)
1 cawan air asam jawa (-/+)
sedikit serbuk belacan atau belacan bakar
sedikit garam, gula dan jus limau nipis/kasturi

Cara-cara :
Satukan semua bahan dan kacau sebati.
Hidangkan bersama nasi daging.

Thursday, July 2, 2015

Kerabu suhun



Kerabu suhun..
Bahannya
50gm suhun
2 sb kacang tanah-di goreng dan tumbuk kasar
3 biji limau kasturi-di ambil airnya
garam secukup rasa
Bahan dihiris halus
7 biji cili padi
1 labu bawang besar
1 batang serai
Caranya
Rendam suhun dan celur dgn air panas..Kemudian toskan..Masukkan semua bahan dan gaul sehingga rata...Sedia di hidangkan..
*Boleh letak kentang rebus..

Monday, June 15, 2015

Apam Pisang



Apam pisang

Sumber :- Kak Yatie sinar kehidupan ku

Bahan-bahan :
  • 8 biji pisang emas / 6 biji pisang berangan - saya guna pisang yg dah di lenyek dlm 1 cwn
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula
  • 3/4 cawan minyak jagung / minyak masak / mentega cair
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil baking powder

Cara2nya :
  1. Panaskan kukusan. Glis loyang dengan sedikit marjerin dan taburkan tepung. Ketepikan.
  2. Ayak tepung gandum bersama soda bikarbonat dan baking powder. Ketepikan.
  3. Lenyek pisang hingga hancur dan ketepikan dulu.
  4. Pukul telur dan gula dengan menggunakan whisk hingga gula hancur.
  5. Masukkan minyak dan sebatikan.
  6. Masukkan campuran tepung dan kacau rata.
  7. Masukkan pisang yang telah dilenyek tadi dan kacau hingga rata.
  8. Tuang adunan ke dalam loyang.
  9. Kukus dengan api sederhana selama 40 minit.
Nota :
  1. Boleh gantikan tepung gandum dengan tepung naik sendiri tapi tidak perlu tambah baking powder dan soda bikarbonat.
  2. Boleh tambah cokelat urai ke dalam adunan jika suka.
  3. Jika guna acuan kecil2 dan comel2, kurang masa mengukus. 15 minit sudah memadai.

Friday, June 5, 2015

Kuih Kasturi



Saya dah byk kl wat kuih ni tapi xberjaya ada yg keras tapi resepi dr akk Jalinan Rasa mmg sll sy cb xpernah mengecewakan..Alhamdulillah mnjd dgn jayanya..Tq akk sygggg.Halalkn eh resepinya..Saya copy eh..
KUIH KASTURI / KUIH RENGAS
Resipi : purplerossa @ myresipi (http://www.myresipi.com/top/detail/15305)
Sumber : Ayu Jalinan Rasa
Bahan-bahan ( 17 biji )
Bahan inti :
1 cawan kacang hijau
3/4 cawan gula
1/2 cawan kelapa parut
8 gelas air
Bahan untuk adunan tepung:
1/2 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil gula
1/2 sudu besar margerin atau butter
1 sudu kecil pewarna kuning
1/2 cawan air
Cara-cara
1. Basuh kacang hijau dan toskan. Kemudian masukkan lebih kurang 8 cawan air dalam periuk dan rebuskan kacang ni smpai empuk
2. Bila air hampir kering,kacau sentiasa. Masukkan gula,garam dan kelapa parut dan kacau sebati. Biar mendidih
3. Bila dah mula kering, perlahankan api dan kacau sentiasa supaya tak melekat. Kacang dah consider masak bila takde lagi ledakan2 supernova. Lepas tu,tutup api dan biarkan kacang sejuk bebetul.
4. Setelah inti yang dibuat tadi sejuk, bolehlah dibuat bulat2, dan kemudian dileperkan sebelum dicelup tepung untuk digorengkan nanti
5. Untuk membuat adunan tepung/batter, campurkan tepung beras, tepung gandum, butter, garam dan gula dalam mangkuk. Kemudian masukkan air perlahan2 sambil dikacau dengan pemukul telur agar sebati. Masukkan pewarna kuning dan sebatikan
6. Panaskan minyak secukupnya dalam kuali. Celupkan inti tadi dalam adunan tepung dan goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan atas tisu dapo.
7. Siap untuk dihidangkan time breakfast atau minum petang.makan panas2 sedaaap!

Tuesday, May 26, 2015

Kerabu Timun




Kerabu Timun
Sumber 1 :- Buku resepi warisan
Sumber ke 2 :- Nik norsyella asyekin
Bahan A
1 batang timun(bersaiz besar)
1/2 cawan santan pekat
1 biji cili merah*
3 biji cili hijau/cili padi*
1 labu bawang besar*
(hiris bahan bertanda)
4 biji limau kasturi(di ambil jusnya)
1 sk gula
garam secukup rasa
Bahan B(di tumbuk kasar)
1 sb udang kering
1 sb lada hitam
Caranya
Timun di belah 2 dan di hiris kecil..Masukkan semua bahan A dan B ke dalam mangkuk..Gaulkan sebati..Sedia di hidang..

Kaswi Pandan



Kaswi Pandan Seri Wangi
Sumber: Kak Yatie
Bahan-Bahan ( loyang 8 inci )
-1 1/2 cwn tepung gandum
-1/2 cwn tepung ubi
-1 cwn gula pasir halus
-2 1/2 cwn santan (Yatie guna santan kotak 200ml dan selebihnya tambah air biasa)
-1 cwn air pandan (air di kisar bersama 3 helai daun pandan dan tapiskan)
-1 sudu besar air kapur sireh
-1/2 sudu kecil garam
-sedikit pewarna hijau.(sy xguna sbb xde)
**1/2 biji kelapa parut putihnya sahaja dan sedikit garam halus, gaulkan rata dan boleh di makan bersama kaswi pandan seri wangi.
Cara-Cara
Panaskan kukusan sementara membancuh adunan kaswi.
Sapu sedikit minyak di sekeliling loyang dan alaskan plastik. Ketepikan dulu.
Kalau guna acuan kecil sapu bekas acuan dngn sedikit minyak juga. Ketepikan dulu.
Sementara itu, satukan tepung ubi dan tepung gandum dlm mangkuk besar.
Masukkan gula, garam, air pandan dan santan. Gaul sebati.
Masukkan air kapur dan pewarna hijau. Saya blend je semuanya.
Tuang dlm loyang yg di panaskan sebentar dan kukus selama 35 minit.
Kalau guna acuan kecil, masa mengukus pendek sedikit, antara 15-20 minit.
Bila dah masak, angkat dan sejukkan. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong.

Monday, May 25, 2015

Capati


Sumber che mat gebu
Capati

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung atta
1 cawan air suam*
Garam secukup rasa*(*disatukan dan kacau hingga garam larut)
2 camca besar minyak zaitun (mentega atau minyak sapi cair boleh digunakan)
Kuah dhal atau kari atau apa2 sahaja yang anda fikir sesuai untuk dicIcah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan tepung atta dalam mangkuk, buat lubang ditengah2 tepung tadi. Tuang air suam bergaram sedikit demi sedikit, gaul dengan tepung. Tuang lagi hingga habis dan terus menggaul hingga menjadi doh.
  2. Tambah minyak zaitun dan terus menguli doh hingga tidak melekat di mangkuk adunan. Bahagikan dok pada 10 - 12 bahagian, bulat2kan, letak dalam bekas dan tutup dengan towel lembap dan rehatkan 30 minit (mat tutup mangkuk tadi dengan plastik cling).
  3. Tabur tepung pada meja kerja. Ambil 1 biji doh, leper2kan sedikit, tabur tepung dan canai hingga nipis, jika melekat tabur tepung masa mencanai (gunakan tepung atta). Letak atas loyang. Canai hingga siap baki doh. Dan tabur tepung sebelum diletak atas doh yang telah dicanai, tujuan untuk mengelakkan ia melekat.
  4. Panaskan non-stick pan (mat guna saiz 10 inci). Gunakan api kecil. Letak sekeping capati dan masak. Tekan permukaan capati dengan tuala bersih. Bila kelihatan pucat, terbalikkan dan masak sekejap lagi, hingga sedikit perang. Angkat dan buat kaedah sama untuk baki doh. Tutup dengan towel bersih capati yang telah masak, untuk mengelakkan ia cepat sejuk dan mengeras. Hidangkan bersama kuah dhal atau gulai yang anda gemari....

Saturday, May 23, 2015



Kuih Seri Muka Istimewa Azie Kitchen
Sumber: Azie Kitchen
Loyang 11” x 11”
Lapisan Bawah:
3 ½ cawan beras pulut rendam 1-2 jam - guna 2 1/2 cawan
3 cawan santan – dari 1 biji kelapa - guna 2 cawan
1 sudu kecil garam
Satukan kesemua bahan dan masukkan ke dalam loyang. Kukus di dalam periuk pengukus yang telah mendidih airnya sehingga masak. Angkat dan ditekan tekankan sedikit sehingga mampat. Boleh juga guna loyang yang lain.
Lapisan Atas:
4 cawan santan pekat – dari 2 biji kelapa dikisar dengan air daun pandan
2 cawan gula pasir
4 biji telur – saiz B/saiz C - guna B yang kecil
1 cawan tepung gandum - bagi penuh dan padat
1 sudu kecil garam
Kisar daun pandan dan tapis airnya. Masukkan air daun pandan ke dalam kelapa parut dan blend untuk mendapatkan jumlah santan yang diperlukan.
Telur dan gula dipukul seketika agak agak gula hancur sedikit. Tak perlu hancur betul betul pun. Masukkan 2 cawan santan terlebih dulu, pukul lagi sekejap.
Masukkan tepung dan kacau rata sebelum masukkan baki santan. Jangan terlebih pukul untuk menghasilkan permukaan kuih yang rata.
Masukkan loyang lapisan bawah ke dalam pengukus dan kukus sehingga panas, baru ditapis adunan ke atasnya dengan perlahan lahan di sekeliling loyang. Saya masakkan seketika lapisan atas, agak agak ianya keluar wap sahaja sebab pengukus saya banyak mengeluarkan wap.
Kukus selama 45 minit sehingga 1 jam atau sehingga masak. Mula mula kukus dengan api kuat dalam 10 minit. Bila nampak permukaan menggelembung, buka penutup dulu sehingga dah turun, baru tutup semula. Untuk 5 minit terakhir, buka penutup pengukus dan kukus tanpa penutup untuk mengeringkan air di permukaan kuih. Cucuk dengan lidi, jika tidak melekat menandakan lapisan atas telah masak.
Setelah betul betul sejuk, baru dipotong dengan pisau bersaiz kecil.
Nota:
Jika suka boleh juga dimasak lapisan atas di dalam kuali dalam 2-3 minit sehingga keluar wap sahaja. Jangan terlebih kerana dikuatiri lapisan atas tak melekat dengan lapisan bawah. Boleh juga dicakarkan bahagian atas pulut dengan garfu sebelum dituang lapisan atas.
Tip Mengukus:
Balut penutup pengukus dengan tuala atau kain tebal untuk mengelakkan air menitis di atas permukaan kuih. Pastikan penutup pengukus bertutup rapat.
Tips memotong:
Biarkan kuih sejuk dalam 2-3 jam sebelum dipotong.
Celupkan pisau ke dalam air panas dan potong. Sekiranya ada pulut melekat di pisau, bersihkan dulu. Celup pisau ke dalam air dan ulanglah sehingga selesai.

Thursday, May 21, 2015

Kuih sagu kukus



Kuih sagu kukus

Sumber dari Norhawati Burhanuddin
Bahannya

1 cawan sagu
1/2 cwn gula
Sirap
Daun pandan

Caranya

Rendam sagu selama 1 jam kemudian toskan Msuk dalam loyang buh gula sirap daun pandan dan gaul rata..Kukus sehingga sagu masak..Tunggu sagu sejuk baru lah di potong dan di gaul kelapa yg di gaul garam..

Wednesday, May 20, 2015

Kuih Kaswi



Kuih Kaswi Istimewa Azie Kitchen
Oleh: Azie Kitchen
Loyang saiz 10” x 10”

Bahan bahan: 
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
2 keping gula Melaka - saya guna 2 1/4 kpg saiz sederhana
1 cawan gula pasir - saya tambah 1 sudu besar
7 cawan air
1 sudu kecil kapur – bancuh dengan sedikit air

Bahan lain:
Kelapa parut muda
Sedikit garam

Cara cara:
Masak air dengan gula Melaka dan gula pasir sehingga mendidih dan sedikit pekat. Sejukkan sehingga agak agak air gula suam.

Masukkan tepung gandum dan tepung ubi yang telah disatukan ke dalamnya. Kacau sebati. Masa ini, boleh rasakan sedikit adunan dan jika belum cukup manis, boleh tambah sedikit gula pasir. 

Akhir sekali, masukkan air kapur dan kacau rata. Tapis adunan ke dalam jug bermuncung.

Panaskan periuk pengukus dan masukkan loyang. Saya guna loyang bulat saiz 9 inci. Setelah loyang panas, tuang adunan ke dalam loyang dan kukus sehingga masak selama 45 minit atau sehingga masak dengan menggunakan api yang besar. Saya kukus dalam 1 jam. 

Sekali sekala, lapkan penutup pengukus atau balut penutup dengan tuala. Bila telah masak, buka penutup pengukus dan kukus tanpa penutup seketika untuk mengeringkan air di permukaan kuih, jika ada.

Setelah betul betul sejuk, baru dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.

Tuesday, May 19, 2015

Cakoi Mudah



KUIH CAKOI
resepi: MamaFami
sumber: kak Azura Rahman & Izahdaut
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
Bahan-bahan :
400 g tepung ~ diayak -
1 cawan air
1 sudu besar majerin ~ dicairkan
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat manis
1 kuning telur
2 sudu kecil yis segera
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng
1 sudu besar minyak-hasue tambah
Kaedah :
1. Satukan air, majerin, garam, gula, susu pekat manis, kuning telur, yis dan soda bikarbonat dalam mangkuk besar. Kacau agar sebati.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan di atas.
3. Ulikan sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari. Biarkan selama setengah jam. Bekas berisi doh hendaklah dibalut di dalam beg plastik yang bersih.
4. Canaikan doh setebal 1/2 sm, kalau boleh dalam bentuk segiempat tepat.
5. Potong kepada kepingan bersaiz 1 inci.
6. Rendamkan lidi di dalam air. Tekankan lidi basah tersebut di atas setiap kepingan 1 inci tersebut.
7. Cantumkan dua kepingan dengan bahagian yang bertanda lidi bertemu antara satu sama lain .
8. Panaskan minyak. Tarik kedua-dua hujung cakoi dan goreng hingga keperangan.
Nota:cara HaSue-sediakan bekas besar,masukkan air suam,yis,marjerin,gula,susu pekat manis,kuning telur, dan tunggu sehingga yis kembang/hidup. .
Selepas itu baru masukkan sedikit tepung yang diayak bersama soda bikarbonat dan garam. Gaul sebati dan baru ayakkan tepung selebihnya sehingga boleh diuli(tidak perlu habiskan tepung)
Setelah doh benar2 sebati dan elastik,masukkan minyak dan uli seketika lagi. Biar mengembang kejap. Selepas itu baru canaikan(guna tangan ajer ratakan doh,potong kepada beberapa bahagian. Tekan tengahnya menggunakan chopstick. Tarik sedikit doh dan goreng menggunakan minyak yang banyak sehingga keperangan..
Utk sosnya cara sy adalah
1 tin susu cair
2/3 sb tepung kastard
sedikit gula ikut manis mn anda nak
pewarna ijau dan paste pandan
masak semua skl di atas dapur hingga menjd pekat lalu sejukkan..

Sunday, May 17, 2015

Puding Tiramisu




Puding Tiramisu
Bahan
Biskut jacob/merry pun blh
1 tin susu cair
4 sudu besar tepung kastard
gula-ikut citarasa
esen vanilla
milo secukupnya
Caranya
Blender skjp susu cair tepung kastard gula esen vanilla kemudian masak dengan api yg perlahan sampai pekat..Kena kacau selalu ye..Pastu susun biskut dalam bekas sampai penuh bahagian bawah pstu letak kastard tadi n taburkan milo ulang sehingga habis..Last skl simpan dalam peti sdp di makan sejuk2...

Friday, May 15, 2015

Donut Sira Sambal



Donut Sira Sambal..

Bahan doh

Bahan-bahan 
500g tepung berprotein tinggi/tepung gandum
1 peket yis segera-11gram
50g marjerin/mentega
1 sudu besar (penuh) shortening
2 sudu besar (penuh) gula pasir
2 sudu besar susu pekat/2 sudu besar susu tepung
1 biji Telur
1/2 sudu kecil garam
Gula Halus atau topping kegemaran anda
190ml-200ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 200ml)

Cara-cara
Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu,marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu).
Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli.
Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan (sisa sisa tepung kat dlm bekas tu semua bersih).
Doh tidak perlu direhatkan, (kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min) boleh terus sahaja dicanai setebal setengah inci (agak2 je). Boleh tambah sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini.
Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda. Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dengan api perlahan.
Gunakan minyak yang banyak untuk menggoreng. Setelah minyak agak panas (jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus) perlahankan sedikit api, masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng (sbb adunan mengandungi telur)
Goreng sehingga kekuningan dan toskan di atas tisu dapur. Sedia untuk dihidangkan bersama gula kaster atau topping kegemaran anda.

RESIPI SAMBAL SIRA
Sumber Resipi : noorsha.blogspot.com

Bahan² untuk sira
15 tangkai cili kering
5 biji bawang putih
1/4 cawan sos tomato
2-3sb gula pasir (kemanisan ikut suka ya)
1/2 labu bawang besar-hasue tambah
Garam secukup rasa- hasue tambah
10 -15 biji Donut yang telah digoreng

Cara2 untuk sira sambal:
1. Blend lada kering,bawang besar dan bawang putih dengan sedikit air dan tumis hingga garing.
2. Masukkan gula,garam dan sos tomato. Gula terpulang pada citarasa samada nak manis atau tak. kalau nak manis, boleh tambah lagi.
3. Kacau lagi hingga tumisan kering @ garing sekali lagi. Kecilkan api dan buang lebihan minyak yg terhasil semasa menumis tadi.
4.Dengan api yg paling kecil, kacaukan donat dengan sambal. teruskan kaedah kaup balik hingga sambal melekat pada kuih.
5. Matikan api n sedia dihidang.Selamat Mencuba smile emoticon

Sebaiknya selepas disira,terus jer angkat donut tu dan buh atas pinggan ye, kalau tak ia akan sedikit melekat kalau masih kat kuali selepas beberapa jam.