Thursday, September 18, 2014

Cinnamon Roll



Assalammua'laikum sahabat semua..Agak lama saya tak update blog ni kan..Kini saya kembali dengan resepi yang saya cuba dr kak azlita masam manis..Terima kasih kak dengan resepinya..First time saya makan cinnamon roll sedap sangat..Halakan ye kak resepi saya ambil..

CINNAMON ROLLS
Sumner : Majalah SEDAP

400 gm tepung gandum protin tinggi
1 sudu teh mauripan
25 gm gula pasir
20 gm susu tepung
1 biji telur
200 ml air sejuk                                                                            

75 gm mentegar tawar
1 sudu teh garam
75 gm coklat masakan putih, cairkan utk hiasan(saya tak letak sbb tak ada)

Bahan sapuan
50 gm mentegar tawar, lembutkan
50 gm gula merah
1/2 sudu makan serbuk kayu manis
100 gm kismis
sedikit chery merah dan hijau dipotong dadu - ita tambah

Cara2 nya

Campurkan tepung gandum, mauripan, gula pasir dan susu tepung. Kacau rata.
Masukkan telur dan air sejuk sedikit demi sedikit sambil uli hingga tidak melekat ditangan. masukkan mentegar tawar dan garam. Uli lagi sehingga elastik. Biarkan doh rehat selama 30 minit. Kempiskan adunan (tumbuk2 kan)
Canai nipis adunan 40 x 25 cm
Sapukan dgn mentega tawar. Taburkan gula merah. Ayak serbuk kulit kayu manis dan taburkan kismis (ita taburkan sekali Chery merah dan hijau). gulung sambil dipadat2kan. Potong setebal 2 cm. 
Letakkan di loyang 24 x 24 x 4 cm yg dialas kertas roti dan disapu majerin
Biarkan selama 45 minit sehingga kembang.
Bakar selama 20 minit dgn suhu ketuhar 190C. Hiaskan dgn coklat masakan putih.

No comments:

Post a Comment