Tuesday, September 18, 2012

Andai Ini Adalah Solat Terakhirku




Ya Allah
Andai aku tahu ini adalah solat terakhir ku
maka aku menyempurnakan wudhu dan niat solat ku
akan ku baca ayat mu dengan penuh penghayatan
dan pemahaman
akan ku penuhi sujud ku
dengan doa kepadamu
akan ku basahi sejadah ku
dengan airmata peringatan terhadap mu
akan ku biarkan derai ku
mengiringi pemohonan ampun ku kepada Mu

Ya Allah
jika aku tahu ini adalah solat terakhir ku
aku tidak akan pernah menundanya walau sedetik
aku tidak akan menyegerakan rakaat
agar solat ku cepat selesai
aku tidak akan pernah terfikir
pada urusan dunia yang sering di fikirkan
Sungguh,aku tidak akan pernah mensia-siakan
kesempatan terakhir ku untuk mengagungkan Asma Mu

Tetapi Ya Allah
apakah aku tahu
yang manakah yang akan menjadi solat terakhir ku?
tetapi mengapa aku mensia-siakan waktu
seolah-olah aku akan tetap hidup selamanya
yang manakah yang akan menjadi sola terakhir ku?
ketika semua yang ku lakukan
hanya untuk menggugurkan kewajipan ku
terburu-buru ku habiskan dialog ku dengan Mu
hanya agar aku dapat segera kembali
pada urusan dunia
hanya untuk mengagungkan kefanaan
aku tidak pernah merasa
perlu memohon ampunan Mu
aku belum merasa perlu bersyukur
atas nafas dari Mu
yang manakah akan menjadi solat terakhir ku?
ampuni aku Ya Allah..Astaghfirullah...



No comments:

Post a Comment