Monday, December 24, 2012

Kek keju lapisan coklat





Kek ni saya buat sempena ulangtahun perkahwinan saya dengan hari lahir suami saya..Walau tak berapa nak cun tapi rasa dia adoiiii suami,anak2 buah biras dengan abang ipar ulang2 makan..Tak caya cuba lah ye..

Kek keju lapisan coklat

Bahannya

1 biji kek span coklat-saya buat sendiri-hiris 2 bahagian

Bahan inti keju

250 gm keju krim-sy guna 500 gm
80 gm gula castor-sy gn 100 gm
100 gm coklat masakan-cairkan dengan cara double boiled
250 gm krim putar
50 ml air
15 gm gelatin halal-saya guna 2 sudu besar+air panas sikit

Caranya

Inti keju

Krim putar di pukul hingga kembang dan gebu..Simpan dalam peti sejuk..

Pukul krim keju dan gula hingga berkrim..Masukkn krim putar dan coklat masakan..Pukul sebati adunan tersebut..Masukkan gelatin ke dalam adunan pukul dengan kelajuan perlahan hingga sebati..
Letakkan 1 lapisan kek coklat pada dasar tin springform bulat..Tuangkan adunan keju dan tutup dengan lapisan kek ke 2..

Bahan topping

whip cream non dairy-saya guna jenama value pride
parutan chparutan cheddar
parutan coklat

Hias ikut kreativiti masing2 ye..

maaf ler sbb xpndi lagi nak hiris kek..hik3

2 comments: