Monday, December 24, 2012

Daging masak hitam



Daging masak hitam

bahannya

500 gram daging
1 biji bawang besar-hiris bulat
50 gram kerisik
garam,gula dan perasa-saya tak guna gula sbb dlm kicap manis dh manis kan

bahan perap

10 tangkai cili kering-saya guna 2 sudu besar cili kisar
2 biji bawang merah-saya guna separuh bawang besar krn bawang besar lebih manis dari bwg merah
1 ulas bawang putih-saya guna 3 ulas
1/2 inci halia

kesemua bahan ini hendak lah di kisar

*1/2 sk ketumbar
*1/2 sk jintan manis
*1/2 sk jintan putih
*1/2 sk lada hitam

bahan yang bertanda * sangai dan blender halus..guna blende yg khas utk blender bahan2 ni..

1 sb sos tiram-saya guna 3 sb
1 sb sos cili-saya tak guna sbb xde mls nk ke kedai hehehe
1 sb soso tomato-sama juga saya x guna
3 sb kicap pekat manis-saya guna 6 sb dan jenama ABC
gula merah secukupnya

*caranya*

perap daging bersama bahan perapan selama 30 minit(saya perap selama 3 jam)..panaskan minyak dan tumis bawang besar hingga layu..masukkan daging perap tadi dan kacau sebati..masukkan air untuk melembutkan daging..setelah daging lembut masukkan kerisik dan gaul rata..perisakan daging..masak sehingga kuah agak pekat dan agak kering..sedia di hidang..

*masa perap saya dah perisakan siap2 daging..saya guna garam hanya secubit sebab sos tiram pun dh ada garam..saya x letak gula putih dah sbb kicap pekat ABC dh manis dan dh ada gula merah..mmg sm rsnya mcm daging hitam ibu saya..selamat mencuba pd kwn2 semua..

No comments:

Post a Comment