Saturday, November 3, 2012

Blended Butter Cake




Setalah percubaan kali ke 2 baru lah menjadi kek ni..Kali pertama dia jadi cam separuh masak separuh lagi tak masak..cam berminyak sangat bila pegang jadi saya kurangkan butternya untuk percubaan kali ke 2 alhamdulillah menjadi..Di sebabkan mixer rosak erm saya usaha juga mencari resepi kek yang di blend sebabkan permintaan anak-anak nak makan kek..Walau tak secantik mana rupa kek nya tapi alhamdulillah sedap gak masuk tekak..hik3 Jom tengok bahannya..

Blended Butter Cake

Bahannya(loyang 8 inci/9 inci)

2 1/2 cwn tepung naik sendiri-ayak
1 3/4 cwn gula-saya kurangkan ke 1 cawan je
250 gm mentega-di cairkan(sy hny guna 220 gm shj
1 1/4 cwn susu segar
1/2 cwn susu tepung-untuk rasa yang sedap
4 biji telur
1 sk esen vanilla

Caranya

Masukkan ke semua bahan kecuali tepung..(Saya blender telur dl sampai kembang dan naik baru saya masukkan gula dan yang lain..)Kisar hingga sebati dan gula larut..Tuang adunan ni dalam mangkuk..Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan di kacau sebati dengan whisk..Masukkan pula esen dan kacau lagi..Tuang dalam loyang yang telah di gris..Bakar pada suhu 160c selama 50 minit/1 jam @ hingga masak bergantung pada oven masing-masing ya..

No comments:

Post a Comment