Tuesday, October 16, 2012

Ketam Telur Masin



Salam untuk sahabat2 saya semua..kali ni saya kembali menaip di blog ni..kali ini untuk resepi ketam..ketam salah satu makanan laut kesukaan saya..untuk tengah hari ini saya buat ketam telur masin..memang sedap seperti di katakan orang selama ini..cuma bezanya dlm resepi tu gunakan susu cair tapi saya gantikan dengan santan sebabnya susu cair dh kehabisan stok malas nk kedai punya pasal..hehehehe..jom intai bahannya darling2 ku..

Ketam Telur Masin

Bahanya

1/2 kilo ketam bunga(di belah 2)
3 sdb tepung jagung(sy buh lebih skit)
3 biji bwg putih- di tumbuk(sy guna 4 biji)
10 helai daun kari
5 biji cili padi-hiris(sy buh lebih ikut pedas masing2 ye)
3 sdb besar susu cair(sy buh 1 senduk ns santan pekat)
4 biji telur masin-rebus dan ambil kuningnya(sy ambil dgn putihnya skl syg nk buang)
minyak garam

*klu telur masin tu masin sangat jadi jangan bubuh garam eh..cam saya xbuh sbb mmg dh masin sgt telur tu..

Caranya

Gaul ketam dengan tepung jagung..panaskan minyak dan goreng ketam hingga kekuningan pastu angkat..ketepikan..guna minyak yang sama cuma buangkan sikit minyak tu untuk kita tumiskan bwg putih..tumis sampai naik bau dan dh nak garing masukkan daun kari dan cili padi tumis sampai naik bau..pastu buh susu cair/santan dan telur masin..gaul rata lepas tu masukkan ketam..masak sekejap je sekadar gaul2 rata bahan2 tu dengan ketam..angkat dan hidangkan..selamat mencuba tuk darling2 ku semua..

No comments:

Post a Comment