Sunday, October 21, 2012

Ibu





Ibu
seandainya aku di beri pilihan longgokan permata di sogok kan aku tetap memilih kamu sebagai pilihan utama..Aku melihat kau sentiasa cekal dalam menghadapi dugaanNya..Ku lihat raut wajahmu walau ibu mengukirkan senyuman tapi ku tahu kau terluka,tapi kau tidak mahu menunjukkan kepadaku..Aku hidup sehingga hari ini kerana mu ibu..Aku tabah pada hari ini kerana semangat mu..Pernah di suatu ketika aku putus harapan tapi bila ku terkenangkan ibu semangat ku kembali bersambung aku perlu hidup untuk ibu..

Ibu
dengan kudratmu yang tak seberapa kau membanting tulang menyaraku memerah keringat mu mencari rezeki yang halal..Dengan rezeki yang kau cari itu lah dapat menghilangkan laparku dan meneruskan hayat ku..Aku pilu melihat duka mu ibu tapi aku perlu menjadi kuat di depan mu agar aku mampu menjadi semangat mu..

Ibu
30 tahun hidup ku kini ku singkap bait-bait perjalananku menyingkap duka yang hadir lebih banyak dari gembira namun aku tidak akan sekali-kali lagi untuk menyalahkan mu..Aku tahu kau tidak pernah inginkan benda itu terjadi di dalam keluarga kita..Aku renung mata mu aku lihat sinar harapan yang tak pernah padam ada di situ..Setiap kali aku pulang ku lihat wajah mu lebih tua dari usia mungkin di sebabkan beban yang kau tanggung terlalu berat..

Ibu
aku ingin menjadi semangat mu menjadi dahan mu kini sebab ku rasa ku sudah semakin dewasa untuk bersama mu mengharungi dugaan yang mendatang..UjianNya tidak pernah putus hadir menguji cekalnya ibu..Setiap helaan nafasku adalah untuk ibu..Bait-bait bicaraku ini sudah sampai kepenghujung nya..

Salam sayang dan rindu
biar jarak masa 
dan tempat memisahkan kita
tapi ibu sentiasa di hati
selalu dalam jiwaku
bersatu dalam semangat ku

Buat teman-teman hargailah ibu anda selagi hayatnya ada..Terima kasih pada ibu ku TUAN HASBIAH BINTI RAJA HASSAN kerana mengandungkan selama 9 bln 10 hari dan halalkan setiap titisan air susu yang mengalir dalam tubuh ku..

No comments:

Post a Comment